Marknadsföring av appar är en väldigt viktig del av apputveckling. Vi har försökt samla information om vilka kanaler som är bäst för marknadsföring av appar. Här nedan kan du läsa hela artikeln:
Numera har det blivit mycket enkelt att skapa olika applikationer till mobiler och surfplattor. Faktum är att det finns likvärdiga program för detta, precis som det finns för skapande av hemsidor. Med andra ord behöver du inte alls kunna ett jota om programmering. Utöver detta finns det även de mjukvaror som omvandlar en hemsida till en mobilapp på bara några minuter. Det viktigaste är istället att tänka på hur du marknadsför din nylanserade mobilapp.
I det fallet finns det en rad olika kanaler att välja mellan. Någon som är helt självklart är att du lägger upp din mobilapp på Google Play samt AppStore beroende på vilka enheter den är skapad för. Detta ger förtroende, samt att inte heller mobiler frågar om du känner dig säker att installera en app. Du kan också kontakta oss så kanske vi kan publicera en artikel om din nylanserade app. En artikel på en sida om teknik är perfekt starten en app behöver för att börja hamna på topplistor i Google Play och AppStore som get dig ännu mer nedladdningar och användare för din app.
Kontakta oss för publicering av artikelDet finns otroligt många kanaler du kan använda dig av när det gäller marknadsföring av appar. Men det viktigaste är att koncentrera sig på det som du tror kommer ge dig flest nedladdningar för det lägsta priset. Att kontakta fler webbplatser som skriver om appar kostar bara din tid och det finns en chans de tycker om din app och vill skriva om den. Andra webbplatser kommer vilja ta betalt en liten kostnad.
Förutom att det kommer vara mycket viktigt att interagera och sprida budskapet om var din applikation finns och vad den gör. Ja, då kan du använda dig av sociala medier som Facebook och Instagram. En riktigt poplär kanal för marknadsföring av appar är faktiskt Instagram. Där man använder sig av en bildannons som länkar direkt till appens nedladningslänk. Priset beror på hur stor efterfrågan är men oftast går det komma undan med ett riktigt bra pris.
Handlar det om en betalapp, så ska du naturligtvis också skapa en presentation i form av en landningssida. På själva landings sidan använder du dig av remarketing taggar som gör att du kan visa reklam överallt för användaren som besökt din sida. Chansen att en person som redan besökt din ladningsida laddar ner din app när han ser reklam för den på flera ställen är riktigt stor därför är det värt men lite kostsamt att använda sig av denna tekniken.
Något som också kan vara bra om du satsar på att göra din mobilapp populär, är att satsa på annonsering i Google AdWords. Detta är en säker och pålitlig kanal för alla som vill annonsera tjänster och produkter. Faktum är att den också ska anses relativt billig i jämförelse med många andra marknadsföringskanaler. När du väljer Google Adwords får du också åtkomst till marknadsföring på Youtube med video marknadsföring och Google Display Network med banners av din app. Men den viktigaste av alla är marknadsföring direkt i Google Play appen. Det genererar mest klick och nedladdningar för din Android app.
När du vill marknadsföra din app för iOS är det viktigt att använda sig av Google AdWords kanaler men också att använda sig av marknadsföring direkt i AppStore eftersom det ger flest nedladdningar för din app.