Sport är en guldmarknad för sponsorer. Människor världen över kan titta på en match eller tävling. Om ett företag kan synas i pauser eller på reklambanners kan det generera miljontals med nya kunder och intäkter.
De stora techbolagen var inte sena med att hitta sponsormöjligheter, men inte enbart med reklam. Deras produkter har kommit till användning, och det finns idrottare som personligen gillar dem.
Intel är ett amerikanskt elektronikföretag. De flesta har säkert hört talas om dem tack vare deras processorer, som finns i datorer och mobiltelefoner. 2019 påbörjade de ett samarbete med ett flertal fotbollsklubbar i Premier League. Syfte var att skapa en unik tittarupplevelse för fansen. En av klubbarna är Liverpool, som vann sin första ligatitel 2020. Den nuvarande säsongen har inte börjat lika bra. Enligt oddsen för betting Premier League och sportrapporterna på https://extra.bet365.com/news/sv, är oddsen att de viner 1001.00. Oddset att Manchester City vinner är 1.002.
För att höja tittarupplevelsen har Intel försett några av de engelska fotbollsklubbarna med 5K-kameror, som är placerade runt deras arenor. Med hjälp av upptill 38 kameror ska tittare få en 360-gradersupplevelse av matcherna. De ska även kunna se vissa vinklar från spelarnas perspektiv. Tanken är att tekniken ska ge tittare och fans en ny dynamisk bild och förnya sättet de tittar på fotboll.
Sydkoreanska Samsung tillverkar alltifrån mobiltelefoner till tv-apparater. Det är en av världens största teknikföretag, och enligt dem själva drivs de av sin vilja att hitta ny innovation. Det här drivet anser företaget att de har hittat i Zlatan Ibrahimović. Han personifierar en strävan efter förnyelse, både på och utanför fotbollsplanen.
Samarbetet mellan den svenska fotbollsspelaren och Samsung Nordic började 2019, skriver https://www.resume.se/reklam/zlatan. Enligt Zlatan själv är han en ”tekniknörd” och gillar att ha den senaste tekniken hemma. Han känner igen sig i Samsungs drivkraft och deras samarbete har det passande namnet ”What’s Next?” eller ”Vad blir nästa grej?”. Tanken är att Zlatan ska testa olika Samsungprodukter, och hitta innovativa användningar för dem.
Källa: Unsplash
Det amerikanska datorföretaget har inte en historia av bra reklamsamarbeten och väl utförda reklamkampanjer. Många gånger har deras samarbeten klassats som tråkiga, och ibland rent av märkliga. Ett av dessa var samarbetet med komikern, Jerry Seinfeld, som ingen riktigt förstod. Det går däremot att lära av sina misstag och de kan ha hittat ett bättre partnerskap med den spelande basketlegenden, LeBron James.
LA Lakers-spelaren är tidernas bästa poänggörare, skriver https://www.svt.se/sport/basket. Han har gjort minst 10 poäng i 1000 raka matcher i NBA. LeBron har ett nära samarbete med flera sponsorer, men med Microsoft är det personligt. Han är en stor förespråkare för datorvetenskap och spelutveckling. Tillsammans med Microsoft kommer han att marknadsföra kurser och workshops i kodning.
LeBron är inte främmande för att arbeta med Microsoft. De hade ett tvåårigt samarbete som slutade 2008 – när Microsoft bestämde sig för att gå ihop med Seinfeld.
Källa: Unsplash
Teknik och sport har användning av varandra på flera sätt. Det genererar intäkter till klubbarna och kan hjälpa tittare att få en bättre sportupplevelse. Idrottare kan i sin tur dela sin stjärnglans och hjälpa techbolagen att hitta nya kunder, och sprida varumärket.